toesjoeranroet
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

                                     windmolens van Don Quichotte in Consuegra


Vakantie Frankrijk-Spanje 29 april t/m 31 mei 2009

 

Woensdagmiddag 29 april rijden we om 12 uur naar Lisette om Bram terug te brengen. Pim gaat mee naar Luxemburg. We eten bij Lisette en om 13 uur rijden we richting Ernzen. Vlotte reis, het weer wordt echter steeds slechter, het regent flink. Om 17.30 uur zijn we bij de Clementjes. Inmiddels is het bijna droog. 's Avonds nog even 11 overhemden weggestreken en verder lekker op de bank gehangen.

 

Donderdag 30 april

Lekker geslapen. Na het ontbijt verder met de strijk en de was. In de camper staat de TV aan. Om 12 uur horen we, dat er een aanslag op de Koninklijke familie is gepleegd. De beelden spreken voor zich. Om 13 uur zien we het journaal en het blijkt echt waar te zijn. ‘s Middags rijden we naar Diekirch om de soundbar van Caro en Pitti voor reparatie weg te brengen. We vergeten het garantiebewijs, dus Caro en ik rijden nog een keer terug. De mannen gaan naar Ettelbruck om Piet's horloge te laten repareren. Om vijf uur halen we Luc van muziekschool en zitten daarna nog lekker buiten. 's Avonds natuurlijk veel programma's over de aanslag.

 

Vrijdag 1 mei

We vieren 1 mei in het bos bij Ernzen. Om 10 uur gaan we op de tractor naar het bos. Alle hondjes gaan mee. Er gaat ook een picknickmand met, worstjes, brood, cola, limonade, bier, perenlikeur en Tia Maria mee.   

We maken een grote 1 meikrans en een vuur. Daar roosteren we worstjes op. Nico maakt een goed vuurtje, dat is nog moeilijk, blijkt wel. Het is heel gezellig met elkaar.

Om kwart voor twaalf lopen wij met Dirk en Arie terug. De rest komt weer op de tractor. We drinken bij Karin nog een 1 mei-bowl en vertrekken om 12 uur richting Frankrijk.

 

Het is niet druk op de weg en om drie uur zijn we in Goncourt, iets voor Langres. Een prachtig stekkie aan de Maas. De zon schijnt heerlijk en we zitten lekker buiten. Na het eten gaan we met Arie het dorp rond. Er komt een echtpaar met een fox terriër ons tegemoet. De hond loopt los en voor Piet Arie helemaal kan optillen, heeft hij Arie al gebeten. Ze bloedt behoorlijk. De vrouw reageert snel en neemt Arie over. Ze wonen aan de overkant van de straat. Daar maakt ze het (kleine wondje) schoon en blijft ze zich verontschuldigen. Wij krijgen nog een spuitbus ontsmettingsmiddel, tissues en hun telefoonnummer (0325010319) mee voor als Arie toch nog verder behandeld moet worden.

 

Zaterdag 2 mei

Lekker geslapen. Arie's wond is al bijna dicht. Als we wegrijden breng ik nog even een visitekaartje met een krabbeltje erop bij de vriendelijke familie Pérow. Ik zie nergens een brievenbus, dus klem het kaartje maar tussen het raam.

We rijden vandaag tot Cheix sur Morge (net geen 400 km). Het is inmiddels 25º. Het is een vrij nieuwe, mooi aangelegde camperplaats. We drinken koffie en lopen naar het dorp. Daarna zitten we nog tot 20 uur buiten. Van de zeven plaatsen zijn er toch zes bezet. Het is weer een heerlijke dag geweest.

Km stand: 30397.

 

Zondag 3 mei

Vandaag proberen we op de camperplaats te komen, die we van een Belgisch stel in Goncourt hebben gekregen: Peyriac le Mer,  een kilometer of tien onder Narbonne. Onderweg tanken we voor alle zekerheid nog even wat diesel bij. Het is weer een stralende dag. Wel veel wind, maar bij de mistral hoort ook prachtig droog weer. Ik stuur een sms'je naar Lisette. Zij gaat vanmiddag met Bram naar Luxemburg tot donderdag. We rijden voor de eerste keer over de nieuwe brug bij Millau. Wat een gigantisch bouwwerk is het toch.

Om 15.30 staan we op de camperplaats in Peyriac. De Belgen hebben inderdaad gelijk gehad, het is een prachtig stekkie, net buiten het dorp aan de salines (zoutmijnen). We lopen 's middags over de houten vlonders naar het stadje. Er is rommelmarkt en gezellig druk. Rond zes uur belt Ans ons met de mededeling, dat Joop een hartinfarct heeft gehad en in Nieuwegein ligt. Hij is vanmiddag al gedotterd en het gaat goed. Het is wel schrikken, Joop is altijd zo sportief, rookt niet en heeft een heel goede conditie. Misschien is het daarom juist goed afgelopen. Ik bel ook nog even naar Luxemburg om het de meiden te vertellen. We zitten 's avonds weer lekker buiten en maken nog een wandeling door de salines.

Km stand 30813.

 

Maandag 4 mei

Lekker geslapen, veel wind. Na het ontbijt bel ik eerst naar Anke, maar kan haar thuis en mobiel niet te pakken krijgen. Dan maar een sms'je om over Joop te vertellen. Gelukkig belt ze snel daarna terug. Ze zijn nog op de camping en hebben het lekker.                                                                                  

's Morgens gaan we in het dorp boodschappen doen en bij Chateau Peyriac de Mer kopen we 1 fles Chadonnay. 's Middags beklimmen we de heuvel aan de andere kant van de zoutmijnen, daarna fietsen we nog het schiereiland rond. Als we rond vijf uur het witte wijntje proeven, blijkt het erg lekker en lopen we nogmaals naar het dorp om wat meer in te slaan.

De eigenaar blijkt een Nederlander en we proeven nog een muskadet en een rosé wijn. Uiteindelijk loopt Piet met 5 liter witte Chadonnay en 5 liter rosé terug naar de camperplaats. Ik houd Arie aan de lijn. Eerlijk verdeeld toch. De wind is nog steeds erg hard. We besluiten dan ook morgen door te gaan richting Spanje.

 

Dinsdag 5 mei

Rond 10 uur vertrekken we. We hebben besloten toch eerst de kust van Spanje af te rijden en dan via Madrid binnendoor terug te gaan.

Onderweg bekijken we wat camperplaatsen en betalen op een ervan ook € 4, - voor een beetje water. Uiteindelijk zijn we om twee uur in Port-Vendres net boven de Spaanse grens. Het is een leuk vissersplaatsje en we besluiten hier te overnachten (€ 5,50) inclusief water!!! We hebben een heerlijke plaats met zon en schaduw. We lopen gelijk naar het dorpje, kopen kaarten voor de meiden, Joop en Ans en pa en ma en drinken een heerlijk tapje en een cappuccino op een terrasje.

's Avonds lopen we nog naar de vuurtoren buiten het dorp. Het wordt steeds warmer, wat een vakantie!

Km stand 30919

 

Woensdag 6 mei

Buiten ontbijt, daarna gaan we wandelen. Schoenen aan en op pad. Het wordt een heerlijke wandeling met prachtige uitzichten. Eerst over de weg, daarna over paadjes door de heuvels. We zien overal zee en prachtige bloemen. We belanden na anderhalf uur op een klein strandje. Arie is zo moe, dat ze zelfs in het water gaat liggen. De terugweg naar Port-Vendres lopen we over de weg. Niet zo leuk, maar we zijn toch wel trots op ons zelf als we om half een weer bij de camper staan. Na de lunch werk ik mijn verslag bij en gaan we nog een wandeling naar de supermarkt maken. Als ik 's middags koffie wil zetten, blijkt de gasfles leeg. Morgen zullen we de lege omruilen, voor we naar Spanje gaan. We zitten nog lang buiten vandaag.

 

Donderdag 7 mei

We staan vroeg op. Vandaag gaan we weer rijden. In Banyuls kopen we een nieuwe fles gas en een stokbroodje. We rijden tot Blanes, parkeren de camper op de parkeerplaats bij de sporthal en gaan het stadje in. We merken al snel, dat alle winkels tussen 13 en 16.30 uur gesloten zijn. We lopen dus over het strand naar de campings net buiten het dorp en 's avonds nog eens naar de winkels. Morgen weer verder, een parkeerplaats is niets voor mij. Blanes is trouwens ook echt een stad voor zonaanbidders. Er is weinig moois te zien.

 

Vrijdag 8 mei

We rijden om 9.45 uur, tanken in Malgrat de Mar en rijden langs de kustweg naar Acsi-camping ‘3 Estrellas' in Gava Mar. We vinden een prachtig plekje aan het strand. Na het eten gaat de was in de wasautomaat. We fietsen nog naar een winkelcentrum op 6 km afstand en zitten dan heerlijk voor de camper. Het ruisen van de zee is toch beter achtergrondgeluid dan aan- en afrijden van auto's zoals gisteren.

 

Zaterdag 9 mei

Om half tien hebben we de bus naar Barcelona (€ 1,35 pp enkele reis). De bus doet er vijfenveertig minuten over. Dan stappen we uit op Plaza Catalonya midden in het centrum.

Inmiddels hebben we van een Spaanse jongen in de bus begrepen, dat honden niet worden toegelaten in de toeristenbus in Barcelona zonder officiële hondenbench. Er eentje kopen blijkt een vrij dure investering. We besluiten dus alles te lopen. Eerst de Ramblas met al zijn charme: de verkoop van vogeltjes, het uitbeelden van personen en natuurlijk alle commercie rondom FC Barcelona.

Daarna wandelen we door het oude centrum. Hier kopen we twee voelbalsetjes voor Pim en Bram. Tussen de middag eten we tapas in een klein restaurantje en tot slot lopen we nog naar de Sagrada Familia. Daarna drinken we een goed aangeklede koude koffie. Om vijf uur hebben we de bus terug naar Gava Mar. We zijn behoorlijk moe, maar het was een fantastische dag.

's Avonds kijken we de finale van X-factor en zien Lisa winnen.

 

Zondag 10 mei 2009:

Anke belt net voor we om 10.15 uur op punt staan om te vertrekken en wenst me een fijne Moederdag. Vandaag zou Daan jarig zijn. Wordt een moeilijke dag voor allemaal daar. We kletsen nog even en dan rijden we toch.

We willen Taragonna bezoeken, dat moet een mooie oude stad zijn. We parkeren aan de boulevard en maken een boterham. Daarna rijden we naar het centrum. Daar blijkt een of andere paarden activiteit en veel straten worden of zijn afgesloten. Met moeite komen we de stad uit en rijden door richting Valencia.

We hebben een camperplaats in Benicarlo uitgeprint. Dat blijkt een prachtige plaats met stroom en om 15.15 uur staan we dus gesteld en wel.

We lezen wat en 's avonds gaan we uit eten in het dorp.

 

Maandag 11 mei

's Morgens doen we rustig aan, een beetje opruimen, wat lezen en kletsen met de Engelse buren. Na het eten rijden we langs het strand naar Peniscola.

Het dorp ligt op een uitstekende rots en heeft veel leuke kleine straatjes en souvenirwinkeltjes. Er staat een behoorlijke wind, dus terug wordt het behoorlijk trappen. We doen gelijk boodschappen bij de Intermarchee. Na de koffie pakken we nogmaals de fiets om naar het station van Benicarlo te rijden. We willen kijken, of we met de trein naar Valencia kunnen gaan. Het station blijkt toch wel ruim  km rijden en we komen niet echt uit de treintijden. Op de terugweg zitten we nog even lekker op het strand en kan Arie even uitrennen. We besluiten morgen met de camper naar Valencia te rijden. Km stand 31399.

 

Dinsdag 12 mei

We tanken water en rijden om 9.45 naar Valencia. Het is nog steeds prachtig weer. Het is even zoeken, maar dan vinden we een Carrefour met een groot parkeerterrein. Daar zetten we de camper neer, doen met Arie in de boodschappentas wat inkopen bij de Carrefour, eten en dan gaan we op de fiets naar het centrum (slechts 3,5 km).

We maken de historische stadswandeling en rijden dan verder naar de camperplaats in Jalance. De tocht erheen is prachtig. Het landschap is veranderd van heel ruig naar gecultiveerde druivenvelden van links naar rechte en van boven naar onder. En net als in Nederland wordt ook in Spanje overal aan de weg gewerkt. Het verschil is, dat we hier nog geen file hebben gehad of gezien.

We besluiten hier in Jalance te overnachten. We blijven de enige camper.

 

Woensdag 13 mei

We hebben heerlijk geslapen en rijden al om 8.45 uur. We gaan eerst naar de windmolens van Don Quichotte in Consuegra. Het is een verrassing om de 11 windmolens op een rijtje al in de verte te zien.

We kunnen de camper bij het fort tussen de windmolens kwijt en lopen de hele molenwandeling. Ik heb een jasje bij me, maar heb het niet nodig. Het is weer heerlijk warm.

We tanken bij de Carrefour in Alcazar St Juan. Zij hebben waarschijnlijk net een nieuw betalingssysteem en Piet heeft problemen met het pinnen. Het lukt niet en moet het nogmaals doen. Nu maar hopen, dat het maar 1x wordt afgeschreven.

Tegen de avond zijn we op ACSI-camping Internazional in Aranjuez. We kunnen kiezen uit 2 plaatsen. De camping is helemaal vol. Bij het inparkeren op de plaats blijft het wiel van mijn fiets achter een boompje steken. Oei, het wiel is helemaal ontzet en kan niet meer draaien. Maar goed, we zijn moe, dus nu eerst stroom, stoeltjes eruit en een drankje. Na het eten haalt Piet het wiel uit mijn fiets en gaat ermee naar de fietsenmaker in het dorp. De man weet er echter geen raad mee. Morgen maar verder kijken. We zitten 's avonds nog lekker buiten en maken een praatje met de Duitse buren.

 

Donderdag 14 mei

Vanmorgen heb ik opgeruimd en Piet is (op advies van de klusjesman van de camping) weer op pad naar een andere fietsenmaker. Helaas wordt dit ook geen succes. Dan komt er hulp van een Nederlandse camperaar. Samen buigen ze het wiel zover recht, dat ik weer rijden kan. Na het eten gaan we dan ook op de fiets naar het dorp.

We informeren naar de bustijden naar Madrid. Morgen blijkt een feestdag in Madrid en is alles gesloten, dat wordt dus zaterdag.

We bekijken de arena, het paleis van Philips de Tweede, de overdekte markt en lopen door de arcades.

Aan het eind van de middag drinken we een aperitief met een stel uit Leeuwarden. Hij heeft Piet 's morgens met het wiel van mijn fiets geholpen.

's Avonds gaan we samen nog eens terug naar de stad en slenteren door de winkels. We kopen voor Sanne een mooie riem en lipgloss en Piet koopt nog een korte broek.


Vrijdag 15 mei

Vandaag is er een naamdag in een naburig dorp. We fietsen erheen. Onderweg blijken de remmen van mijn fiets aan te lopen. Ik trap me wezenloos. Na wat gemopper stelt Piet ze beter af. In het dorp zijn we veel te vroeg, maar we zien om 11 uur wel de processie. Daarbij worden ook vuurpijlen afgeschoten. Arie wordt er helemaal hyper en nerveus van. Ze beeft als een rietje en we besluiten weg te gaan.

Via een andere weg fietsen we terug naar Aranjuez. We nemen weer zo'n lekkere milkshake op een terrasje en slenteren wat langs de winkels. Bij terugkomst op de camping is er een optreden van een Spaanse dansgroep.

Verder hebben we een lekker rustig campingdagje.

 

Zaterdag 16 mei

Om negen uur zitten we op de fiets richting station. Een behulpzame Spanjaard rijdt met de auto met ons mee om de weg te wijzen. Voor € 12,20 koop ik voor ons beiden een retourtje Madrid.

De trein vertrekt om 9.38 uur en om 11.30 uur stappen wij op het station Atocha uit. We hebben Arie weer in een boodschappentas meegesmokkeld en gelukkig geen controle in de trein gehad. We gaan eerst naar het plaatselijke VVV en lopen dan met de stadsplattegrond het oude centrum helemaal af. We zien alle belangrijke gebouwen: het koninklijk paleis, Plaza d'Espanja met het ruiterbeeld van Don Quichotte, het Prado. Op Puerta del Sol maken we een foto van het symbool van Madrid: de beer bij de aardbeiboom.

Het blijft erg jammer, dat we bijna alles alleen van buiten kunnen bekijken. Honden zijn echt ongewenst in Spanje. Tussen de middag moeten we heel veel moeite doen om ergens te kunnen eten. Uiteindelijk vinden we een restaurantje, waar we voor in de bar mogen eten. En dat smaakt wel om drie uur. 's Middags lopen we nog terug naar een zijstraatje van plaza Mayor, waar ik een paarse armband en een rode ring koop. Om half zes hebben we de trein terug naar Aranjuez. 's Avonds lekker gedoucht en TV gekeken. Morgen gaan we naar Toledo.

 

Zondag 17 mei

We zijn op tijd op. Lekker eitje, jus d'orange en een kopje koffie. 4 dagen camping afrekenen en dan gaan we op weg naar Toledo. De hemel is hardblauw zonder wolken. De weg er naar toe is prima. Een rechte nieuwe weg en zo staan we om 10.30 uur al op het parkeerterrein in Toledo. We nemen stadsbus 62 naar het Alcazar boven op de heuvel. Het lukt weer om Arie mee te smokkelen.

Het uitzicht boven is adembenemend. We zien op onze rondwandeling de kathedraal, de synagoge en de Joodse wijk, de verschillende plaza's met hun eigen

sfeer en natuurlijk verdwalen we in de talloze nauwe straatjes. Om half drie zijn we weer bij de camper en rijden we naar een camping in El Escorial.

We krijgen een mooie ruime plaats. Het lijkt nog wat bezet, maar 's avonds rijden de meeste Spanjaarden weg en blijven we met enkele Nederlanders en 2 Duitse caravans over. Ik kijk de film ‘De Davinci Code'.

 

Maandag 18 mei

Rustdag. Vanmorgen ruimen we een beetje op. Piet aan de buitenkant van de camper en ik binnen. Bed verschonen, kastjes nakijken, lekker bakkie buiten en na de lunch fietsen we naar het dorp Villalba.

Heen over de RN 6. Dat is dus echt niet leuk. De auto's razen langs ons. Ik ben dan ook blij, dat we na 11 km het dorp bereiken. Het eerste wat we zien is een grote fruteria. Ik koop 2 fietstassen vol groenten en fruit voor maar € 3,75. Daarna doen we de rest van de boodschappen bij Eroski. We besluiten binnendoor terug naar de camping te rijden. We vragen wel aan drie verschillende mensen de weg, maar steeds sturen ze ons naar de RN6 en die willen we niet meer. Op goed geluk slaan we ergens linksaf en vragen we het nog eens aan een mevrouw. Zij probeert ons duidelijk te maken, dat we alsmaar rechtdoor moeten, de weg oversteken en langs de torros. Gelukkig klopt dit. We zien veel stieren en in een oude ruïne een heus ooievaarsdorp. De weg is een zandpad met veel gaten, maar alles beter als het geraas van auto's langs ons. Om half vijf zijn we terug op de camping. Het is vandaag ruim 28º en weer een strakblauwe lucht.

Morgen gaan we naar Avila en Segovia.

 

Dinsdag 19 mei

Om 10 uur vertrekken we. Km stand 32223, dagteller 2760,2. We rijden eerst naar Santa Cruz del Valle.

Hier ligt in de basiliek Franco begraven. Hij heeft dit monument zelf laten bouwen door Mendez. Het is een reusachtig bolwerk en een bezoek waard.

Rond 13 uur zijn we in Avila. We doen eerst wat boodschappen. We parkeren de camper op een parkeerterrein achter het politiebureau. Het hele stadje is ommuurd. We wandelen omhoog langs de muur. Helaas is natuurlijk de Informatie dicht. Wel kan ik op het postkantoor de kaart voor Pitti's verjaardag versturen. In een hotel krijg ik een plattegrond van de stad . We wandelen wat rond aan de hand van de kaart. Na de koffie nemen we om half vier ook nog het toeristentreintje. Aan het eind van de middag moeten we allebei concluderen, dat wij Avila eigenlijk vinden tegenvallen. Misschien worden we wat verzadigd van alle mooie oudheden, die we al hebben gezien. We gaan naar camping ‘El Acueducto' in Segovia. Om half zeven zitten we op de camping in het zonnetje te genieten van een drankje. Het waait stevig, maar het is nog steeds erg warm. 's Avonds belt Lisette nog.

 

Woensdag 20 mei

Heerlijk geslapen. We hebben een lekker ochtendje, wat rommelen, bakje koffie en om 13 uur eten we warm. Daarna gaan we met de fiets naar het oude centrum van Segovia. Het is maar 3 km, maar wel 3 km licht en soms behoorlijk dalend. Dat belooft wat voor de terugweg. Gelukkig kan ik goed lopen. Als we de fiets parkeren blijkt, dat we de riem van Arie zijn vergeten. Stom!!! En natuurlijk zijn alle winkels dicht. Dat wordt sjouwen voor Piet. Bij een kiosk vragen we of we een elastieke krantenspanner kunnen kopen, maar dat lukt niet. Gelukkig ziet Piet in een prullenbak een kapot stuk dik elastiek. Voorlopig lukt dat wel. Al gauw blijkt, dat het niet voor niets is weggegooid. Het is helemaal vergaan. Bij een vuilniscontainer zie ik een plastic tasje staan. Ik ben er wel vies van, maar kijk er toch in. Bingo, een elektrisch kacheltje met een snoer. Piet snijdt het snoer af en zo lijkt het of we een elektrisch oplaadbare hond hebben.

We lopen naar het Alcazar, Piet gaat erin en ik geniet met Arie van het prachtige uitzicht. We bezichtigen om de beurt de prachtige Kathedraal. We brengen de hele middag zoet in deze prachtige stad. We drinken een biertje en een wijntje op het Plaza Mayor bij de kathedraal en lopen dan terug nar de fietsen. Nu wacht ons nog een behoorlijke 3 km klimmen terug naar de camping. Het valt mee. Op de helft doe ik wat boodschappen bij Eroski en om zes uur zijn we op de camping. We gaan even plat en slapen tot acht uur. Daarna eten we stokbrood met een kopje koffie.

Piet kijkt daarna voetbal en ik blijf moe. Het was weer een prachtige, warme dag.

 

Donderdag 21 mei (Hemelvaartsdag)

We betalen en vertrekken om elf uur naar Sepulveda. De rit erheen is prachtig.

We stoppen op een prachtig uitzichtpunt om te lunchen. We zien voor de eerste keer reusachtige gieren heel dichtbij in de lucht. In een kerk in Sepulvedia is een tentoonstellingsruimte ingericht over het natuurreservaat Duraton River canyon.

Op vertoon van onze passen krijgen we een ‘Permiso de accesso' om het reservaat in te gaan.

We rijden eerst naar Puente Villaseca en maken een prachtige wandeling naar Senda de Molinilla van 1,8 km. We worden steeds weer verrast door de prachtige natuur. Daarna rijden we circa 15 km verder naar Ermita San frutos. Weer een prachtige rit, waarvan de laatste 5 km over een zandpad gaan. Arme Piet, de camper en fietsen zien helemaal oranje van het stof. We zetten de camper op de parkeerplaats en besluiten hier te overnachten. Na het eten 's avonds lopen we naar de ingang van het park. Een opzichter van het natuurreservaat spreekt ons aan en vertelt, dat we hier niet mogen overnachten. We besluiten toch eerst de wandeling te maken en dan naar Carrascal del Rio te rijden en daar een plekje te zoeken. Gelukkig maar, want ook deze wandeling is meer als de moeite waard.

Een hele hoge en diepe kloof met een groot meer en weer de gieren, die laag overvliegen. Aan het eind van de wandeling is een oud kerkje. Het lijkt een ruïne, maar wordt toch nog gebruikt.

Om acht uur rijden we naar Carrascal. We parkeren de camper op het pleintje voor de kerk en gaan in de plaatselijke kroeg wat drinken. Twee pils en twee witte wijn. We krijgen er een schaaltje pelpinda's en stukjes droge worst bij. Kosten € 4,20. De vloer bij de bar ligt vol met schilletjes van de pinda's. Wij laten de schilletjes dus ook maar vallen.

We ontmoeten in de bar een Spaanse Zwitser. Wij willen morgenmiddag hier een dagmenu eten. De Zwitser regelt dat voor ons. Vanaf twee uur zijn we welkom.

Moe, maar voldaan liggen we om half elf op bed. We zullen vannacht vaak wakker worden van het geblaf van de hond aan de overkant. Ook de kerkklok laat zich horen. Maar dat doet aan het fijne sfeertje niets af.

 

Vrijdag 22 mei

Pitti is jarig. We bellen om te feliciteren en kletsen even bij. Dan maken we ons op voor de boswandeling van 10 km naar Burgomillodo. We vertrekken om 10 uur, wandelschoenen aan, rugzak met water, koek en de videorecorder mee. Als we bij de start een video willen maken is de tape vol. Gelukkig hebben we een reserve meegenomen. Alleen blijkt die stuk. Vandaag dus geen bewegende beelden.

Om 11.15 uur zijn we in Burgomillodo. We drinken koffie op een terrasje en nemen er bizzocho (chocoladecake van de streek) bij. Om 13 uur zijn we weer terug bij de camper. Ik zet onze sokken in een koud sopje en dan gaan we tot twee uur plat. Wat is het weer lekker warm. Om twee uur frissen we ons op en lopen we naar de kroeg. We nemen een wijntje en een colalight en daarna kunnen we aan tafel. We zijn de enige gasten. Het voorgerecht bestaat uit een pot erwten, wortelen, asperges en snijbonen (opgewarmd uiteraard) en twee grote stukken stokbrood. Daarna komt een grote filet van rundvlees met frieten. We bestellen er een fles water bij. Piet neemt een ijsje toe en ik koffie met melk en nog een glas witte wijn. Bij het afrekenen zijn we € 16,- kwijt.

Om drie uur gaan we rijden. In de tomtom hebben we Santa Cruz de la Seros ingetoetst. Bij het klooster mag je op de parkeerplaats overnachten. Het is nog 170 km. We hebben weer een prachtige rit. Het landschap verandert met het uur, dan weer rotsen, dan stukken met wijnbouw afgewisseld met grote korenvelden. Overal staan klaprozen, lavendel en stokroosjes tussen. Om vijf uur stoppen we in Soria om boodschappen te doen en te tanken. Om half acht parkeren we bij het zwembad en de sportvelden van Cascante. Km stand 32737, dagteller 3274.1. Piet gaat met Arie op verkenning en ik kook eten. We staan hier prima. Er staan een handvol vrachtwagens en wij. Af en toe komt er iemand langs om op het veld de hond uit te laten.

 

Zaterdag 23 mei

Een rustige nacht zonder geblaf van honden. We ruimen op en zetten de Tomtom weer aan om de tocht te vervolgen. In Tudela stoppen we bij de Carrefour. Ik ga nieuwe tapes kopen en wat fruit en brood. Aan het eind van de morgen stoppen we bij een stuwmeer om een videootje te maken en wat foto's te nemen. We willen hier lunchen. Ik kom tot de nare ontdekking, dat het vat met vijf liter wijn, dat we gisteren hebben gekocht, is omgevallen. Gelukkig in de douche. Het douchekleed met dweil en leeg vat laten we achter. We zetten wel gelijk de vuilwaterkraan open, want het lijkt wel een cave in de badkamer. Als we vlakbij onze bestemming zijn, zie ik op de kaart dat het klooster ‘Monasterio de San Juan de la Pena' heet. De klim erheen is behoorlijk steil, maar het uitzicht is de moeite waard. Rond half drie vinden we een plekje in het bos bij de parkeerplaatsen voor bussen. Er staan nog twee campers. Zij blijven niet slapen, maar gaan op het parkeerterrein bij het hotel in het dorp staan. We wandelen met Arie het park rond en kijken wat we hier allemaal kunnen bezichtigen. Bij het klooster (dat 1,5 km lager ligt) hoort een basiliek en een tentoonstellingsruimte over het werk van de monniken vroeger. Ik besluit eerst even alleen te kijken. Dan blijkt er niemand bij de entree te zitten en gaan we samen de tentoonstelling bekijken. Piet draagt Arie en we zien alles op ons gemak. Daarna kopen we een kaartje voor het klooster en de kerk beneden in het dorp. Arie blijft in de camper en wij gaan met de bus naar het klooster. Het is leuk om te zien. Als we om half zes weer bij de camper zijn, besluiten we ook in het dorp te gaan staan. We doen de steile afdaling naar het dorp. Gelukkig komen we geen bussen tegen. Bij het hotel vinden we een parkeerplaats en gaan naar binnen.

We bestellen een wijntje en een jus d'orange. Ik vraag, of we vannacht mogen blijven staan. Dat vindt de eigenaar ok. We nemen nog een biertje en allebei een stuk kirschtaart en een schaaltje olijven. Net voor zeven uur gaan we nog even in de kerk naast het hotel kijken.

Daarna bak ik een lekker stuk tonijn met een schaaltje sla en kijken we heerlijk TV. Om 22 uur gaat het onweren en hagelen. De satelliet heeft geen ontvangst  meer. Ik zet hem even uit en weer aan. Dat werkt. We liggen om half elf in bed. Het regent bijna de hele nacht. Morgen gaan we richting Frankrijk.

 

Zondag 24 mei

Als we wakker worden schijnt de zon. Helaas is ze snel verdwenen en wordt dit onze eerste reisdag met regen. We eten ons zondags ontbijtje: sinaasappelsap, eitje, broodje, kopje thee en koffie. Dan rijden we om tien uur weg.

Via Jaca gaan we door de Somporttunnel naar Bedous in Frankrijk. Jammer, door het miezerige en sombere weer hebben we geen mooi uitzicht op de bergtoppen van de Pyreneen. Om half twaalf zijn we op camping municipal in Bedous. Ik vind een mooi plekje. Piet rijdt erheen en................. komt helemaal vast te zitten in de blubber. Hij kijkt niet blij. We proberen van alles, halen zelfs de rubber matten uit de toiletten om voor de wielen te leggen. Ten einde raad gaat Piet hulp vragen bij de plaatselijk rugbyclub naast de camping. Daar is een feest. Er komt een man met een busje. De sleepkabel wordt vastgemaakt, maar we komen alleen maar dieper te zitten. Uiteindelijk met behulp van een aantal duwers schieten we los. We bedanken iedereen en zetten de camper op het pad. Ik blijf lachen en gelukkig ziet Piet ook de humor ervan in. Het wordt toch nog een gezellige dag met niet veel zon. Ik heb vanaf 17 mei niet meer aan het verslag gewerkt, dus dat komt mij mooi uit. Ik ben er bijna 2½ uur mee bezig. Piet maakt de camper schoon en gaat nog even een wijntje drinken bij de mensen van de rugbyclub. Om half vijf houden we happy hour. Om half zeven komt de beheerster van de camping. We betalen voor 1 nacht. Morgen zien we wel verder.

Vandaag onze eerste bewolkte en miezerige dag. In Holland is het 26º.

 

Maandag 25 mei

We rijden vandaag door de Pyreneen richting Inek en Wiebe. We rijden één col. Het weer is zo miezerig en er hangt zoveel bewolking in de bergen, dat we weing of niets zien. In de loop van de dag wordt het droog. Om half vier zijn we in Castelsagrat. Wiebe is erg blij en verrast ons te zien. Inek is boodschappen doen met Wim en Hetty. Wim speelde ook in Twinckel. De ontmoeting tussen Arie en Ezra gaat deze keer niet goed. We kunnen de twee op tijd uit elkaar halen en Arie blijft de verdere dag in de camper. We hebben met elkaar nog een gezellige avond. Om half elf liggen we plat.

 

Dinsdag 26 mei

We gaan met Inek, Wim en Hetty naar Valence d'Agen. Er is markt en dat willen we nog even meenemen. Wij gaan wel met de camper, zodat we vandaar verder kunnen. Het heeft de hele nacht weer geregend en het weer is nu ook nog niet echt lekker.

De paraplu gaat voor het eerst op. We kopen paella voor onderweg en nog een tafelkleed voor de eettafel thuis.  Om twaalf uur nemen we afscheid en rijden wij door richting het noorden. We eten rond twee uur onderweg de paella en zijn om vier uur in Souillac. We vinden een prima plekje op de camperplaats en gaan daarna lekker het stadje in.  Het is inmiddels droog en de zon doet ook weer haar best. We hebben een flinke tocht gemaakt. De km teller staat op 33388 en de dagteller op 3924.6. Het eind van de vakantie komt nu toch erg dichtbij.

 

Woensdag 27 mei

Heerlijk geslapen. De zon schijnt volop. We ontbijten met yoghurt en gaan dan om 10 uur weer op weg. We nemen de A20 naar Limoges en dat schiet heerlijk op.

Om drie uur stoppen we in Digoin. Weer een prachtige camperplaats. Deze heeft zelfs gratis stroom (moet je wel een heel lang snoer hebben, of dichtbij staan).

We zetten de camper neer en ik zet koffie. Daarna lopen we naar de Intermarchee. Het is een wandelingetje van 20 minuten. Heerlijk na een hele dag zitten. We kopen lekker vis voor de barbecue en zitten verder de hele middag buiten. Na het eten gaan we langs de Loire naar het centrum. 's Avonds kijkt Piet Manchester United - Barcelona en ik maak een sudoku. Morgen naar Luxemburg.

 

Donderdag 28 mei 2009

We staan op tijd op. Opruimen en gaan met die banaan. We eten lekker warm onder Langres. Doen boodschappen voor de barbecue morgen bij Leclerc en zijn om half zeven in Ernzen. We hebben een heerlijke vakantie gehad. Blijven hier nog gezellig drie dagen. We wassen en ruimden de camper op en hebben veel plezier met Caro, Pitti en de kinderen. Zondagmiddag (eerste Pinksterdag) rijden we naar huis.



Impressum | Privacyverklaring | Cookiebeleid | Sitemap | Contract herroepen
Uitloggen | Bewerken
Jimdo

Deze website is met Jimdo Creator gemaakt. Registreer je nu gratis op https://nl.jimdo.com

  • 2019
    • Zwerven door Europa en Marokko 2019 2020
      • Deel 1: We gaan 'anroet'
      • Deel 2: Servie, Noord-Macedonie, Noord-Oost Griekenland
      • Deel 3: Verder zonder A rie
      • Deel 4:Evia
      • Deel 5: Peloponnesos
      • Deel 6: West Griekenland, Lefkas, Italie, Frankrijk
    • 2019 mei juni Rondje Benelux
    • 2018 2019 Marokko
      • De route naar Algeciras
      • Deel 1. Overwinteren Marokko 2018 - 2019
      • Deel 2. Tafraout, Taroudant, Sidi R'bat en weer Aourir
      • Deel 3. Langs de kust omhoog richting Marrakesh
      • Deel 4. Carolien en Antonie
      • Deel 5. Tafraout en langzaam naar het noorden
      • Deel 6. Spanje Portugal
      • Deel 7. Portugal Spanje
      • Deel 8. Laatste deel. Richting huis
  • 2018
    • 2018 Griekenland
      • Week 1: Van Leerdam naar Ravenna Week 2: Fano en Ancona
      • Deel 2 Griekenland - Peloponnesos
      • Deel 3 Griekenland - Peloponnesos / Centraal Griekenland
      • Deel 4: Griekenland - Het westen: Zee, zon, zand
      • Epirus - Kalpaki en Kastoria. Albanie Montenegro en Kroatie
      • Kroatie, Slovenie, Oostenrijk, Duitsland, Luxemburg en thuis
    • 2018 Roemenie
      • Voorbereidingen
      • Overnachtingsplaatsen reis Roemenie
      • 1e deel: Ned-Lux-Dld-Oostenrijk-Hongarije
      • 2e deel: Termaalbad, begraafplaats en kloosters
      • 3e deel: Op weg naar de Zwarte Zee
      • 4e deel: Van Oost naar Midden Roemenie
      • Laatste deel: West Roemenie, Hongarije
      • Aan alles komt een einde!
    • 2018 Marokko
      • Leerdam - Sidi Kaouki Marokko
      • Sidi Kaouki - Sidi Ifni
      • Sidi Ifni - Tafraoute
      • Nog een week Tafraoute
      • Van Tafraoute via Marrakech terug naar Tafraoute
      • Een stukje Marokko met Liset en Bram
      • We gaan naar huis!
  • 2017
    • sept / okt 2017 Corsica en Sardinie
      • Week 1: Op weg naar Corsica
      • Week 2: Van Luri naar Ajaccio
      • Week 3: Sardinie
      • Week 4: De westkust van Sardinie
      • Week 5: Van Isola di Sant’Antioco naar Cagliari
      • Week 5: Deel 2. San Sperate en weer Cagliari
      • week 6: Solanos
      • Week 7: Oost Sardinië: Nog meer strand, prachtige uitzichten, leuke plekjes
      • Week 8: Orgosolo, Posado en via Olbia weer terug naar de westkust
      • Week 9: Nog vier dagen Sardinie, de oversteek naar Toulon en weer thuis!
    • Winter 2016 2017 Spanje Marokko
      • Het weer en de accu laten het afweten
      • Marokko!
      • Van Souira Kedima naar Ounara
      • Vijf weken onderweg
      • Week 6: De laatste week van 2016
      • Week 7: Het nieuwe jaar begint stormachtig
      • Acht weken onderweg: van Tata naar Ait-BenHaddou
      • De meiden komen op vakantie
      • Week 11 Tafraoute
      • Week 12: Een weekje met ons mee verblijven in Tafraoute
      • Week 13: De laatste week van de overwintering 2016 – 2017 in Marokko
      • Week 14: De week van de ontmoetingen.
      • Week 15: De terugreis
    • 2017: mei - juni Duitsland
      • Hymer, Dethleffs en AL-KO
    • 2017 juni Nederland Texel, Friesland
      • Een weekje rond het IJsselmeer
  • 2016
    • Winter 2015 2016 Marokko
      • Week 1: De zon tegemoet
      • Week 2: La Marina
      • Week 3: Een weekje met Ineke en Harrie
      • Week 4: Marokko
      • Week 5: Kerst en Oudjaar 2015 en een nieu jaar: 2016
      • Week 6: Het worden veel campings deze vakantie
      • Week 7: Na leuke campings heerlijk vrij aan Plage Blanche
      • Week 8: Van Plage Blanche naar Leerdam. In acht dagen 4.000 km
    • februari 2016 We gaan weer naar het zuiden
      • Week 1: Ned - Lux - Frankrijk - Spanje
      • Week 2: Langer dan gepland in Burriana
      • Week 3:We gaan opnieuw 'anroet' met de Eura Mobil
      • Week 4: Peniscola, de Ebro delta en weer pech
      • Week 5: Eind goed al goed
    • april 2016 Luxemburg Zwarte woud Bodensee
      • Een communie in Ernzen en een weekje Duitsland
    • juni 2016 Friesland
      • Sloten en Workum
    • juni juli 2016 Frankrijk
      • Week 1: Veel zon maar ook wateroverlast
      • Week 2: Van de Auvergne naar de Loire
  • 2015
    • 2015 Overwinteren Marokko
      • Week 1 In zes dagen naar Marokko
      • Week 2 Waar is die zon???
      • Week 3: Naar Taroudant en weer terug naar de kust
      • Week 4: Van de kustplaatsjes Tifnite en Sidi Bou-lfdail naar Tiznit en Lakhnafi
      • Week 5: Weerzien met Tafraoute
      • Week 6: Nog steeds in Tafraoute
      • Week 7: Van Tafraoute terug naar de kust
      • Week 8: Een weekje met Liset en Pim
      • Week 9: Insjallah tot volgend jaar Marokko
      • Week 10: Weer thuis na tien heerlijke weken
      • Overnachtingsplaatsen 2015 Marokko
    • 2015 Italie van 29 april tot 20 mei
      • Week 1 Frankrijk
      • Week 2 Het Noorden van Toscane
      • Week 3: Lucca, Rome, Modena, Breitbach en de terugreis
      • 2015 mei Italie overnachtingsplaatsen
    • 2015 Duitsland Rijn, Moezel en Saar
  • 2014
    • Dec 2013 - mrt 2014 Spanje Marokko
      • 2013 -2014 We zijn weer anroet
      • Week 2: La Marina en Guardamar
      • Week 3: Het weer valt iets tegen. We gaan wat zuidelijker
      • Week 4 laatste week 2013 Start 2014
      • Week 5: Marokko
      • Medio januari 2014 Westkust van Marokko
      • Van de westkust via Marrakech naar Ouarzazate
      • Twee maanden onderweg. Van de Atlas naar de vallei van de Draa
      • Van zuid Marokko naar de Middellandse zee
      • Van de Rif (zonder kif) naar Tanger Med en dan ... Spanje
      • Spanje, nog genieten van het mooie weer
      • Afscheid van Spanje via de Costa Blanca en Costa Dorado
      • De tomtom weer op bestemming 'huis'
    • 2014 mei Luxemburg Duitsland
      • Communie Luxemburg en de Moezel
      • Dorsten - Twist
      • Slochteren - Bunnik
    • 2014 Turkije aug t/m nov
      • week 1 We zijn in Boedapest
      • week 2 Turkije Edirne en Istanboel
      • week 3 Genieten aan de Zwarte Zee
      • week 4 Van de Zwarte Zee richting Çorum en Cappadocië
      • week 5 naar Corum
      • week 5/6 Goreme Cappadocie
      • Zeven weken onderweg. Naar Antalya
      • Week 8: Akdeniz of Middellandse zee
      • Twee maanden onderweg. Terug in Europa
      • Week 10: Van Noord-Griekenland naar Igoumenitsa
      • Week 11: Van Igoumenitsa naar Ernzen
      • 2014 Overnachtingsplaatsen Turkije
  • 2013
    • 2012/2013 Overwinteren Spanje
      • Week 1
      • Week 2 Kerst Oud en Nieuw
      • We gaan verder
      • Weekend met de kinderen
      • Los Alcazares
      • Guardias Viejas
      • Langzaam richting Malaga
      • De tomtom weer op bestemming 'huis'
      • Een weekje met Berry en Franka
      • Naar huis!
    • 2013 Frankrijk Spanje mei/juni
    • 2013 Benelux sept
  • 2012
    • 2011/2012 Overwinteren Spanje
      • Via Leuven, Castelsagrat naar Cambrils
      • Week 2. Marokko of Spanje???
      • Week 3: La Marina
      • Week 4: Kerst en spannende dagen
      • Week 5: de kuil van La Marina
      • Week 6: we blijven nog een weekje in de kuil
      • Week 7: La Azohia
      • Week 8: Nog een weekje Azohia
      • Week 9 en 10: Benidorm, Albir, Competa
      • Week 11: Wat vliegt de tijd
      • Week 12: Weer thuis
    • 2012 voorjaar Griekenland, Albanie
      • week 1 Duitsland, Oostenrijk, Bled
      • week 2 Van Bled naar Belgrado
      • Week 3 Midden Griekenland Zagoria en Vikos
      • week 3 vervolg Noord Griekenland
      • Week 4 Albanie: terug in de tijd
      • Week 5 Montenegro, Kroatie
      • Week 6 De terugreis
    • 2012 Mosselweekend St. Philippine
      • 24 tot 28 augustus Mosselweekend
  • 2011
    • 2010-2011 Marokko
      • Week 1: Een moeizaam begin
      • Week 2: Marokko tot El Oualidia
      • Week 3: We genieten van dit land
      • Week 4: Van Haadra tot Guelmin
      • Week 5: van TanTan plage richting Dahlka
      • Week 6: van Dahkla naar Tafroute
      • Week 7: Een weekje Tafroute
      • Week 8: Met Maryann en Marieke
      • Wat Maryann en Marieke ervan vonden
      • Week 9: een weekje in Ouzoud camping Zebra
      • Week 10: Azrou, Fes en Volubius
      • Week 11: de laatste week Marokko
      • Week 12: Spanje Cordoba en Benicassim
      • Drie maanden onderweg
      • Barcelona met de kinderen
      • 2015 mei Italie
      • Naar huis
    • 2011 voorjaar Slovenie, Kroatie, Bosnie
      • Week 1 Slovenie Ljubljana
      • week 2: Kroatie 20 jaar na de oorlog
      • Week 3: van Sarajevo naar Dubrovnik
      • Week 4: Mostar, Plitvicemeren
      • Week 5: Slovenie, Luxemburg, Nederland
    • 2011 Spanje Portugal
      • Week 1 Via Frankrijk naar Spanje
      • Week 2 op weg naar Porto
      • Week 3: Vilela da Cabugueira en Porto
      • Week 4: Santiago en Fatima
      • Week 5: Via Monbazillac naar Nederland
  • 2010
    • 2010 Voor het eerst naar Marokko
      • Elf weken bewondering en verbazing
    • 2010 juni Baltische Staten
      • week 1 Polen Gdansk Litouwen Vilnius
      • week 2 van Litouwen naar Tallinn
      • Week 3: Estland. Tallinn, Haapsalu, Hiiumaa, Saaremaa
      • Week 4: Saarema, Pärnu, Riga en …. De ferry naar Kiel
    • 2010 juli Parijs met Luc
    • 2010 augustus Sanne naar Ineke en Wiebe
    • 2010 Nieuw zonnepaneel op de camper
    • 2010 Geffen - Zuid Duitsland
  • 2009
  • 2008
    • 2008 juli aug Frankrijk
    • 2008 aug sept Duitsland, Tsjechie, Polen
    • 2008 Korte vakanties
  • 2007
    • 2007 25 juli tot 26 aug Frankrijk, Spanje, Portugal
  • 2006
    • 2006 Korte vakanties
  • 2005
    • 2005 mei Berlijn, Ruegen
    • 2005 september Griekenland